Aimé Mpane Enkobo

aime mpane enkobo

‘Ik gebruik graag de kleur rood in sculpturen om het onzichtbare te definiëren.’

Naam: Aimé Mpane Enkobo
Geboren: Congo, 1968
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2019

Social Media: Instagram, Facebook, Pinterest

Over Aimé Mpane

Aimé Mpane Enkobo is beeldhouwer, schilder en maakt installaties. Hij volgde een opleiding schilderen aan de Académie des Beaux-Arts in Kinshasa. Hij woont en werkt sinds 1994 afwisselend in België en Congo. Zijn Yebela, een grote hand van hout in rasterwerk, wees de wandelaars van ARTZUID niet alleen de juiste kant op, maar geeft ook hoop.

Hij groeide op in de jaren 80 en liet zich inspireren door de artistieke cultuur van zijn tijd; een periode van wereldwijd kapitalisme, politieke onrust, opkomende massamedia, grote welvaartsverschillen en onderscheidende muziek en mode.

De Berlijnse Muur zou vallen en Afrika werd geteisterd door ongekende hongersnoden. Nieuwe kunststromingen als het Neo-expressionisme hadden een grote invloed op aankomende kunstenaars in Europa. Onder hen Anselm Kiefer, Jörg Immendorf, Enzo Cucchi, Francesco Clemente en Julian Schnabel. Maar ook Jean-Michel Basquiat, Keith Haring en Kenny Scharf, die de graffitibewegingen ontwikkelden en al snel erkenning kregen.

Gaandeweg werd Mpanes werk persoonlijker, waarin hij de tekortkomingen van Afrika aan de kaak stelde en voortbouwde op reflecties rond zijn identiteit en kinderjaren.

In Afrika, en met name in Kinshasa, confronteerde hij de bevolking – in het bijzonder kinderen – met het geweld wat er gaande was. Vandaaruit ontstonden aangrijpende werken zoals Don’t touch me en The broken dream. En sculpturen van kindergezichten, gekneusd door het leven of conflicten. Het werk van Aimé Mpane Enkobo is doordrenkt van sociaal onrecht, erfenis van het kolonialisme, racisme en existentiële vragen.

Mpane confronteert de met elkaar verweven geschiedenissen van België en het Afrika Museum – gebouwd door koning Leopold II – als een persoonlijke showcase voor de kolonisatie van Congo door België. Een eeuw later is de focus van het museum verschoven van degradatie naar antropologische viering met ruimte voor hedendaagse Afrikaanse kunst.

Kunstwerken op ARTZUID

Gerelateerde producten