Jehoshua Rozenman

Jehoshua Rozenman

ā€˜Ik ben altijd vooral geĆÆnteresseerd geweest in tijdelijke projecten, in evenementen die maar even duren, en het enige dat overblijft is de herinnering.ā€™

Naam: Jehoshua Rozenman
Geboren: Israƫl, 1955
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2013

Social Media: Instagram, Facebook,

Over Jehoshua Rozenman

Jehoshua Rozenman is beeldhouwer, glaskunstenaar, videomaker en schilder. Als jongvolwassene verhuisde hij naar Nederland en ging studeren aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. In 2007 koos hij ervoor om verder te gaan met glas om zijn ideeƫn tastbaar te maken.

Niettemin zien zijn sculpturen eruit alsof ze van was, ijzer of keramiek zijn gemaakt. Daarom wordt Rozenmans werk ook wel ā€˜anti-glasā€™ genoemd. Het organische karakter van zijn beelden verwijst naar de natuur; de vergankelijkheid van het leven vormt de rode draad in zijn werk. Glas heeft als materiaal verschillende dualiteiten. Aan de ene kant heeft het meer kans om te overleven dan een schilderij, aan de andere kant kan het in stukken uit elkaar vallen. Het kan mooi en licht zijn, maar ook de donkere kant van het leven tonen. Glas is sterk, maar ook uiterst kwetsbaar.

Jehoshua Rozenman gebruikt de veelzijdigheid van glas en haar impliciete eigenschappen om kunstwerken met meerdere betekenissen te maken. Zijn sculpturen zijn ongrijpbaar, bedrieglijk en raadselachtig. Donker en ondoorzichtig en reflecteren niet of nauwelijks.

In 2019 maakte hij Circular ashes, een tweeƫneenhalf meter hoog en bijna driehonderd kilo zwaar werk. Kapotgeslagen industriƫle machines die elkaar zijn gestapeld en aan elkaar gelast zijn, lijken het. Ruimteafval of een meteoriet. Maar dat is het duidelijk niet. Rozenman giet glas, zoals anderen brons, zilver of koper gieten. Het is een tijdrovend, ingewikkeld en uniek procedƩ.

Stadswandelingen en hersenspinsels leiden tot beelden die connotaties hebben met sociale of politieke gebeurtenissen, voorvallen uit het collectieve geheugen.

Voor Crystal clear night, een relatief klein beeld (53 cm hoog), dat te zien was tijdens ARTZUID 2013, vormden de imposante bruggen van New York de inspiratiebron. Ook dit beeld lijkt ruw, grof en bijna dreigend, maar het is en blijft glas: kwetsbaar, breekbaar en fragiel.

Kunstwerken op ARTZUID

Gerelateerde producten