ARTZUID 2023

  • Initiatief Cintha van Heeswijck-Veeger
  • Curator Jasper Krabbé

Voor de achtste editie van de Amsterdam Sculptuur Biënnale ARTZUID 2023 zijn kunstenaars van over de hele wereld beelden naar Amsterdam gevlogen. Maar ook is er werk van 25 Nederlandse kunstenaars te zien. In deze unieke buitenopstelling zijn de afzonderlijke beelden vrij om een dialoog aan te gaan met elkaar die wellicht makkelijker tot stand komt dan in een museum, galerie of privécollectie. Soms zal de energie luidruchtig zijn als een culture clash (WHAAM!), soms veel stiller, maar altijd is er de voelbare aanwezigheid van de afzonderlijke kunstenaar. Verder zijn er speciale beelden die ook als ‘hangplek’ kunnen worden beschouwd waar hopelijk veel jongeren op af komen. Deze selectie van beelden is er ook en vooral voor hen. In de speelsheid van veel van de kleurrijke beelden kunnen zij zich hopelijk herkennen.

Ik hoop dat, ongeacht leeftijd, afkomst of gender u dezelfde impact (BANG!!! POW!!!) mag ervaren bij deze beelden als ik ooit voelde bij Lichtenstein. Leve de Neo Pop!

Jasper Krabbé – Curator ARTZUID 2023

Titel ARTZUID 2023: Transfer

De term ’15 minutes of fame’ ontstond in 1968 bij Andy Warhol’s tentoonstelling, hoewel hij niet direct de bron was. Het is een symbool geworden voor onze huidige samenleving, waarin verlangde maar vluchtige roem via sociale media bereikbaar lijkt. Vooral jongeren willen zich op hun kanalen profileren en conformeren aan influencers’ ideaalbeelden, wat vaak een onbereikbare droom creëert en isolatie en depressie kan veroorzaken.

Kunstenaars zoals Erwin Wurm en Monika Dahlberg reflecteren op deze status- en consumptiefascinatie via ironie en maatschappijkritiek. Kunststromingen zoals Pop Art, Nouveau Réalisme, Neo Pop Art en Street Art spreken jongeren aan en vervagen grenzen tussen kunstdisciplines en kunst en gebruiksvoorwerpen.

De jaren zestig kenden opkomst van Pop Art en jongerencultuur, met demonstraties en kunst die vanuit alledaagse elementen ontstond. Kunstenaars zoals Warhol omarmden populaire cultuur en media en creëerden soms ogenschijnlijk luchtige, maar diepgaande werken, zoals Robert Indiana’s “LOVE.”

Street Art groeide uit jeugd- en straatcultuur, uitdagend en maatschappijkritisch. Sociale media en stedelijke straten blijven podium voor protesten. Kunstenaars op ARTZUID 2023, zoals Arne Quinze en Boris Tellegen, met roots in Street Art, reflecteren op de maatschappij. Kunst kan verbinding herstellen, begrip vergroten en tegen individualisatie en polarisatie ingaan.

 

Deelnemende kunstenaars