āJe moet voor jezelf de omgeving, waarin je een beeld gaat plaatsen, onder woorden kunnen brengen. De omgeving maakt voor mij altijd een deel van de werking van het beeld uit en voegt daarom iets wezenlijks aan het beeld toe.ā
Over Auke de Vries
Auke de Vries is beeldhouwer, tekenaar, schilder en graficus. Hij werd opgeleid aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Daar zou hij later ook zelf lesgeven, net als jaren daarvoor aan de academie in Amsterdam. Aanvankelijk werkte hij als schilder en graficus. Vanaf de jaren 70 maakt hij metalen sculpturen, die hij vaak laat aansluiten bij de architectuur ter plekke.
De Vriesā beelden zijn licht en abstract gebouwd uit geometrische vormen, die lijken te zweven: lijnen, kegels, kubussen, vlakken en cilinders. Treinreizigers kennen De Vriesā beeld bij station Hollands Spoor (1987) tegen de gevel van het toenmalige expeditieknooppunt van PTT Post. Het langgerekte beeld is een sleutelwerk in zijn oeuvre. De repeterende beweging van zigzagvormen, stroken, sokkels en cilinders steekt sterk af tegen de witte gevel. Met een halve meter breedte neemt het weinig ruimte in beslag en lijkt het geĆ«tst.
Sculpturen van De Vries staan onder andere in Lelystad (Windorgel, 1973), Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Misschien is hij bekender in het buitenland. Een van zijn belangrijkste werken is het beeld Gelandet (2001) op het dak van het hoofdkantoor van Daimler-Benz in Berlijn. Ook dit is een synthese van architectuur, stedenbouw en sculptuur.
In 2011 en 2017 waren werken van Auke de Vries te zien op ARTZUID. Untitled was een uit de serie Living in Trees, een hangende stad voor vogels. Het beeld zes jaar later was Bosgod, uit 1995, geĆÆnspireerd door het contrast tussen onaffe en krakkemikkige bouwsels in sloppenwijken en de architectuur van de chique wijken in Istanbul.
Verschillende prijzen vielen Auke de Vries ten deel, waaronder de Ouborgprijs (1997), de Wilhelminaring (2015) en de Gerrit Bennerprijs voor Beeldende Kunst, beide voor zijn hele oeuvre (2019).