āWat je ziet is wat je ziet.ā
Over Frank Stella
Frank Stella is beeldhouwer, kunstschilder en graficus. Hij studeerde schilderen aan de Philips Academy in Andover en aansluitend geschiedenis en kunstgeschiedenis aan de Princeton University, waar hij werd beĆÆnvloed door Franz Kline en Jackson Pollock. Hij leert Jasper Johns kennen. Na zijn studies verhuist Stella naar New York.
Ook Barnett Newman en Mark Rothko beinvloedden Stella. De geometrische abstractie, zonder een spoor van expressiviteit, is een reactie op de spontane, emotionele vormgeving van het abstract expressionisme van de jaren 50. Met zijn black paintings, geometrische schilderijen met zwarte streepjes, legde Frank Stella de basis voor het minimalisme.
Stella werd bekend als vertegenwoordiger van de hard-edge schilderkunst. Voortdurend vond hij zichzelf opnieuw uit en was uitzonderlijk productief. Daarna ontwikkelt hij een stijl die Color Field wordt genoemd; ook hier geen spoor van expressie. Om elke emotionele associatie of kunstmatige indruk te vermijden, gebruikt hij kwasten, gereedschappen en verfsoorten van de gewone huisschilder.
Begin jaren 60 reist hij naar Europa en heeft zijn eerste exposities in de Verenigde Staten. In 1964 vertegenwoordigt hij zijn vaderland op de 17e Biƫnnale van Venetiƫ en exposeert in het buitenland. In 1968 en 1977 is zijn werk te zien op Documenta (4 en 6) in Kassel. Hij doceert een aantal jaren aan Yale University.
In de jaren 70 introduceert hij het reliĆ«f in zijn kunst. De serie Polish Village is een verwijzing naar de synagogen in Polen die in de 17e, 18e en 19e eeuw werden verwoest. Hij interesseert zich gaandeweg meer in Joodse themaās.
Twee keer was werk van Stella te zien op ARTZUID. In 2013 stond Penasar, een werk van aluminium dat hij maakte tussen 2005 en 2011. Het is een poging ā en een illusie ā om aan de zwaartekracht te ontsnappen. De volgende editie (2015) toonde Inflated Star and Wooden Star. Twee reusachtige sterren, een van gegalvaniseerd staal en een van teakhout.