Naam: Jasper Krabbé
Geboren: Nederland, 1970
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2023
Over Jasper Krabbé
De sculptuur JMB on Tour St. Jacques (2022) van kunstenaar Jasper Krabbé is een eerbetoon aan de in 1988 overleden New Yorkse schilder Jean- Michel Basquiat. Nadat Krabbé een expositie had bezocht van Basquiat in het Centre Pompidou in Parijs, zag hij vanaf het dakterras een beeld van een leeuw met vleugels staan op de Gotische Tour Saint-Jacques, een kerktoren uit de vroeg 15e eeuw. Dit beeld maakte een sterke indruk op hem en ter plekke maakte hij een schets voor een sculptuur. De leeuw met vleugels is een uniek, eeuwenoud symbool dat staat voor kracht, trots, grootsheid, nobiliteit en moed. Dit thema dook voor het eerst rond het jaar 300 voor Christus op in Anatolië in het huidige Turkije en werd voor de Katholieke kerk het symbool voor de evangelist Marcus, de patroonheilige van de stad Venetië.
Krabbé meende dat een leeuw met vleugels mogelijk symbool staat voor Jean-Michel Basquiat, de befaamde graffitikunstenaar die het pad effende voor veel van de hedendaagse schilderkunst, en geroemd vanwege zijn autobiografische schilderijen. Het beeld van een vliegende leeuw representeert ook iets onmogelijks, zoals de taak van de kunstenaar om zijn visie zichtbaar te maken ook al wordt hij in zijn eigen tijd vaak niet begrepen. In de ode die Krabbé brengt aan Basquiat maakte hij gebruik van gevonden voorwerpen, in de beeldende kunst bekend als objets trouvés. De kunstenaars vond in zijn nieuwe atelier twee tafeltjes die waren achtergelaten door een eerdere huurder. Deze kunnen, op elkaar gestapeld, gezien worden als de Tour Saint-Jacques uit de titel. Op het Hembrug-terrein, waar hij momenteel zijn studio heeft, vond hij ook een pallet die hij voor zijn kunstwerk heeft gebruikt. Een beschilderde vorm met de afbeelding van een leeuw is een draaiend onderdeel van de sculptuur dat is bedoeld als windvaan. De windvaan doet letterlijk wat het oorspronkelijke beeld van de gevleugelde leeuw op de Tour St.-Jacques ook doet, het trotseren van de wind. Maar deze windvaan kan ook exemplarisch zijn voor wat Basquiat deed; ondanks de aanvankelijke zeer kritische ontvangst van zijn werk bleef hij gestaag doorgaan. Het bracht hem tot zijn beroemd geworden uitspraak: I don’t listen to what critics say. I don’t know anybody who needs a critic to find out what art is.