āMet deze minimunduswetenschap wilden de prinsen laten zien dat ze de wereld regeren. Ik heb dit soort controle in mijn werk gegeven.ā
Naam: Martin Walde
Geboren: Oostenrijk, 1957
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2013
Over Martin Walde
Martin Walde is beeldhouwer, uitvinder en ontdekker; hij maakt vooral dynamische installaties. Deze voorziet hij van – niet zelden wetenschappelijke ā teksten en essays. Hij ontwikkelde een innovatieve, onnavolgbare en succesvolle praktijk als kunstenaar.
Waldes werken breidden het concept van beeldhouwkunst uit. Zijn manier van werken met materialen heeft de opvattingen over ruimte en materiaal sterk beĆÆnvloed en zelfs veranderd. Vanaf nu kan een beeldhouwwerk ook worden gezien als gedrag in de ruimte. Zijn installaties beperken zich niet tot de binnenruimte van een galerie, maar zijn mobiel, multifunctioneel, vrij van context en interactief.
Hij slaagde erin om op verschillende niveaus ā intellectueel, materieel en esthetisch ā licht te werpen op kwesties die verband houden met de productie van kunst. Toeval en de eigen wil van de kijker krijgen bij Martin Walde een vooraanstaande plaats. De maker neemt hem of haar vervolgens mee in zijn energieke werkprocessen. Hij ontwikkelt een parallelle āwereld van dingenā, die onze mentale elasticiteit activeert.
Bijvoorbeeld: wat zou er gebeuren als we op een ochtend wakker worden en in plaats van schoenveters een heel andere manier zouden vinden om onze schoenen dicht te doen? Walde neemt de kijker mee in mentale en handmatige operaties die de tijd hebben om geaccepteerd te worden. Volgens Walde is een werk nooit af en vraagt een actieve houding van de kijker.
In 2013 was I-point (Mullstrauss) tijdens ARTZUID te zien. De installatie uit hengels van carbon was permanent in beweging. Bovenaan hingen voorwerpen die normaal gesproken snel weggegooid worden: van paraplu tot petfles, van handschoen tot sjaal. I-point verwijst naar informatiepunt; van veraf is te zien waar de kennis te halen is.