Naam: Willem Harbers
Geboren: Nederland, 1967
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2023
Social media:
Website
Over Willem Harbers
Willem Harbers volgde zijn opleidingen aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam en de Gerrit Rietveldacademie in Amsterdam.
De raadselachtige installaties van Willem Harbers bevinden zich op het snijvlak van kunst, werktuigbouwkunde, wetenschap en natuur. In zijn oeuvre gebruikt hij natuursteen, machineonderdelen en industriƫle materialen. Aanvankelijk werkte hij vooral in keramiek, maar tijdens zijn studie in Carrara in Italiƫ concentreert hij zich op het traditionele beeldhouwen in marmer. Het gebruik van natuurstenen zoals onyx, graniet en marmer speelt nog altijd een prominente rol in zijn oeuvre. Het roept de herinnering op aan het traditionele ambacht van de beeldhouwer en de kunsthistorische tradities van de oudheid en de renaissance. Dit staat in schril contrast met de industriƫle materialen waarmee Harbers zijn futuristische buiten installaties vorm geeft.
Op ARTZUID presenteert Harbers Girosplode, een fel rood en groen gekleurd object. De installatie is opgebouwd uit leidingen en stopkranen van een mogelijke waterleiding. Nu eens niet in een kelder maar als autonoom kunstwerk gepresenteerd in de traditie van Marcel Duchamp. Als kunstenaar heeft Harbers een puur beeldend doel voor ogen, zonder praktische functionaliteit. Met Girosplode stelt Harbers belangrijke vragen over de betekenis van de natuur in het tijdperk van de mens. De sculptuur lijkt, evenals een plant, organisch uit de grond te groeien, maar vertoont ook grote overeenkomsten met een tot stilstand gekomen machine. Als toeschouwer roept het de vraag op of we kijken naar een levend groeiend organisme, naar een levenloos machinaal object of misschien wel naar een organisch groeiende machine uit een toekomstige wereld. Harbers geeft geen antwoord op deze vragen, maar roept met zijn sculptuur nieuwe vragen op.