‘Foto’s leveren de meest betrouwbare afbeeldingen van dieren en planten op, waardoor een visuele taal ontstaat die meteen aantrekkelijk is.’
Naam: Eiji Watanabe
Geboren: Japan, 1961
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2017
Over Eiji Watanabe
Eiji Watanabe is beeldhouwer en installatiekunstenaar. Hij studeerde beeldhouwkunst aan de Aichi Prefectural University of Fine Arts and Music. Zijn eerste exposities had hij in 1994 in Nagoya en in Tokio. Maar ook buiten Azië, zoals in 2013 in Edinburgh.
Bekendheid kreeg Watanabe toen zijn werken te zien waren in het Hakone Open Air Museum, dat ligt op de hellingen van de berg Hakone in het Fuji Hakone Izu National Park. Het museum is gebouwd in een natuurlijke omgeving van ruim 70.000 m2. Het terrein herbergt meer dan honderd sculpturen, waaronder een van ’s werelds grootste collecties werken van de Britse beeldhouwer Henry Moore.
Watanabe deed mee aan de expositie Meets Art: Tamatebako in the Forest. Het toonde ensembles van werken van acht kunstenaars, bedoeld om kijkers van alle leeftijden te intrigeren. De tentoonstelling was georganiseerd als een tamatebako (schatkist) van kunstinstallaties met de meest uiteenlopende werken, van mystiek tot grillig. Eiji Watanabe’s Garden of the Appelation 2014 werd er getoond: een arrangement van meer dan tweeduizend kleurrijke papieren vlinders die rustten op een grote spiegelzuil. De maker knipte vlinderplaatjes uit boeken van de Britse botanicus en fotograaf Roger Philips.
Voor de vijfde editie van ARTZUID nodigde de Amsterdamse kunstenaar Paul Goede drie Japanse collega’s uit om samen het werk Vanish, Vanish in Mental White te maken. Het was Watanabe die de op vloer van de Art Chapel (kunstkapel) duizenden papieren bloemen, vlinders en paddenstoelen had neergelegd – allemaal zorgvuldig uit boeken gesneden en geknipt. Ook dit werk kreeg de titel Garden op the Appellation mee.
Eiji Watanabe werd onderscheiden met de prestigieuze Nissan Art Prize.