Anne Wenzel

Anne Wenzel

ā€˜Francis Bacon was geen beeldhouwer, maar anatomisch zit zijn werk ontzettend goed in elkaar. De stukken waarover geen informatie bestaat, kon ik meestal afleiden uit de maat en richting die Bacon gaf.ā€™

Naam: Anne Wenzel
Geboren: Nederland, 1972
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2021Ā 

Social Media: Instagram

Over Anne Wenzel

Anne Wenzel is beeldhouwer en maakt installaties. Ze werd geboren in de Duitse deelstaat Nedersaksen, niet ver van de Nederlandse grens. Wenzel studeerde aan de AKI (Academie voor Kunst en Industrie) in Enschede en verbleef tijdens deze opleiding twee jaar aan een interdisciplinaire kunstschool in Barcelona.

Wenzel werkt voornamelijk met keramiek. Haar installaties bestaan veelal uit grote monumentale beelden die themaā€™s als heroĆÆek, heldendom en verval aan de dag leggen. Ze experimenteert met verschillende soorten glazuur, kleuren en andere bewerkingstechnieken. Daardoor lijken de beelden deels glanzend en deels heel ruw, of juist samensmelten.

In 2019 werd ze gevraagd door de toenmalige directeur van het Stedelijk Museum Schiedam, Deidre Carasso, om samen de boksring in te gaan. Wenzel keek altijd graag naar bokswedstrijden, maar had de sport zelf nog niet eerder beoefend. Zou ze winnen, dan kreeg ze een verdieping in het museum tot haar beschikking. Ze ging in training en won de wedstrijd.

Een jaar later maakte ze in opdracht van Museum Boijmans Van Beuningen de installatie Requiem of Heroism. Deze bouwde ze op uit keramiek en vulde de hele ruimte. Behalve dit museum kochten ook toonaangevende musea in Den Bosch, Enschede, Gent, DĆ¼sseldorf en Istanbul werken van haar aan. Ook verstrekten verschillende organisaties en overheden opdrachten aan Anne Wenzel, onder andere de rechtbank in Zwolle en de gemeenten Barendrecht en Almelo.

Tijdens ARTZUID 2021 was een aantal borstbeelden te zien, getiteld Damaged Goods, uit 2013. Hierbij liet ze zich inspireren door het fotoboek Krieg dem Kriege (Oorlog aan de oorlog) uit 1924. De auteur, Ernst Friedrich, reageerde hiermee op het Duitse revanchisme uit de Eerste Wereldoorlog. De bustes van schijnbaar hoge militairen werden door Wenzel verminkt en besmeurd, waardoor ze elke grandeur verloren hadden. Tegelijkertijd stelde ze zowel militarisme als mannelijkheid aan de kaak.

Kunstwerken op ARTZUID

Gerelateerde producten

ARTZUID Groeps Tour
ARTZUID Cadeaus
Artist Boek
Beeldenmagazine
ARTZUID ART CAMP
ARTZUID Webshop