Antony Gormley

Antony Gormley

ā€˜Binnen de gecondenseerde omgeving van de topografie van Manhattan wordt het spanningsniveau tussen het tastbare, het waarneembare en het denkbare verhoogd vanwege de dichtheid en de schaal van de gebouwen.ā€™

Naam: Antony Gormley
Geboren: Verenigd Koninkrijk, 1950
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2011Ā 

Over Antony Gormley

Antony Gormley is beeldhouwer, tekenaar en bouwt installaties en publieke werken. Na studies archeologie, antropologie en kunstgeschiedenis in Cambridge reisde hij naar India om zich in het Boeddhisme te verdiepen. Drie jaar later keerde hij terug ging hij beeldhouwkunst studeren in Londen.

Gormleyā€™s carriĆØre begon met een solotentoonstelling in de Whitechapel Art Gallery in 1981. Het menselijk lichaam staat centraal in bijna al zijn werken; niet zelden zijn het afgietsels van zijn eigen lichaam. Het lichaam is geen object, maar een plaats, ruimte die het lichaam omsluit. Sinds 1990 werkte hij aan grootschalige projecten.

Hij stelt het menselijk lichaam centraal om fundamentele vragen te stellen over de relatie tussen de mens en de natuur, en kosmos. Het eeuwenoude onderwerp van het lichaam benadert hij op een eigen, universele en filosofische manier en borduurt voort op de kunstgeschiedenis en conceptuele beeldhouwkunst van de jaren 60 en 70.

Een van zijn bekendste werken is Angel of the North, een enorme sculptuur die als landmark in Gateshead staat. Gormley nam deel aan Documenta 8 (Kassel) en Biƫnnales in Venetiƫ (1987) en Sydney (2006). Daar toonde hij Asian Field, een installatie van 180.000 kleine beeldjes van klei die in vijf dagen tijd door 350 Chinese dorpelingen werden gemaakt uit honderd ton rode klei.

Gormley werd in 1994 onderscheiden met de Turner Prize en werd drie jaar later benoemd in de Orde van het Britse Rijk. Veel grote sculpturen staan in Engeland, maar ook in ItaliĆ«, Zweden, Hong Kong, AustraliĆ«, Nieuw-Zeeland en Nederland ā€“ Exposure (of Crouching Man), een enorme hurkende figuur in het Markermeer (Flevoland).

Zijn Firmament III, waarmee hij ARTZUID in 2011 verrijkte, is zowel massief als verrassend transparant.

Kunstwerken op ARTZUID