‘De weg, de route is het doel. Soms zie ik formele ontwikkelingen in mijn werk, die ik ook volg. Ik aanschouw ze met dankbaarheid en ze helpen me om te doen wat ik wil doen. Maar eigenlijk ben ik heel blij om actief te zijn in een wereld zo groot als de beeldhouwkunst.’
Naam: Bruno Gironcoli
Geboren: Oostenrijk, 1936
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2009
Over Bruno Gironcoli
Bruno Gironcoli was beeldhouwer en graficus. Zijn beelden balanceren op het snijvlak van assemblage- en installatiekunst. Hij was een van de belangrijkste beeldhouwers van zijn generatie. Opgeleid als goudsmid sloot hij in 1956 deze vakopleiding als gezel af. Daarna studeerde hij aan de Hochschule für Angewandte Kunst Wien. Een verblijf in Parijs in 1960/61 bracht hem in contact met het werk van Alberto Giacometti.
Het was de start van een productieve periode waarin hij een zeer eigenzinnig oeuvre bouwde, dat zich kenmerkt door een uitgesproken en persoonlijke beeldtaal. De focus van zijn artistieke werk lag op de mens en de afgronden van het menselijk leven. Zijn esthetiek van onmatigheid en weelde was regelmatig aanleiding tot uitwassen en krullen, én inspireerde talloze jongere kunstenaars.
Vanaf het begin waren Gironcoli’s werken op papier meer dan ontwerpen voor zijn beelden. Zij deden zijn ideeën over concrete werken op papier overstijgen.
In 1977 kreeg Gironcoli de leiding over de afdeling beeldhouwkunst aan de Akademie der bildenden Künste Wien. De grote Oostenrijkse staatsprijs viel hem in 1993 ten deel. Hij vertegenwoordigde Oostenrijk op de Biënnale van Venetië in 2003.
Sinds 2004 toont het Gironcoli-Museum een grote overzichtstentoonstelling in de Oostenrijkse deelstaat Stiermarken. Het gebouw in het Tier- und Naturpark Schloss Herberstein meet zo’n tweeduizend vierkante meter en er zijn zo’n dertig beeldhouwwerken van hem te zien.
Een jaar voor zijn dood in 2010, was zijn Fingerhüte te zien op ARTZUID, editie 2009. Het is een knipoog naar de kilheid van de wereld van de mechaniek.