‘Ik maak kunst die niet al te ver verwijderd is van het echte leven. Mijn kunst is meestal heel eenvoudig; het is gemakkelijk om naar te kijken en om benaderd te worden. Mijn werken kunnen heel minimaal zijn, soms bestaan ze maar uit een paar regels. Het gaat over bewustzijn en het op een vrij concrete manier waarnemen van de wereld.’
Naam: Daniel Göttin
Geboren: Zwitserland, 1959
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2019
Over Daniel Göttin
Daniel Göttin is beeldhouwer, schilder en bouwt installaties. Daarvoor gebruikt hij vaak industriële materialen. Hij werkt aan de ene kant in de traditie van de Minimal Art en de Arte Povera, aan de andere kant in die van het Amerikaanse constructivisme. Die invloed komt direct van Donald Judd, bij wie hij studeerde.
Tape is een veelvoorkomend materiaal in Göttins werk; meestal zijn deze werken dan ook tijdelijk. Hij spitst zijn ontwerp toe op de specifieke situatie en locatie. De rode loper Red Circles – Red Frames, die hij samen met zijn vrouw Gerda Maise maakte voor ARTZUID (2019) is kenmerkend. Met minimale middelen werd ook hier een maximaal effect bereikt.
De ruimtes die door de kunstwerken worden ingenomen, maken integraal deel uit van de installatie en spelen een grote rol in hoe de toeschouwer deze ervaart. In meer dan zestig solotentoonstellingen en projecten over de hele wereld was zijn werk te zien.
Met Gerda Maise richtte hij in Bazel de experimentele tentoonstellingsruimte Hebel_121 op, genoemd naar de locatie: Hebelstrasse 121. Het biedt kunstenaars uit de hele wereld de kans om installaties en andere werken te presenteren.
Daniel Göttin woont en werkt in Zwitserland, maar voert ook veel opdrachten daarbuiten uit, onder andere in New York, Sydney en Edinburgh. In Nederland is hij vooral bekend van de installatie die hij maakte voor de Nederlandse Bank ter gelegenheid van het afscheid van Wim Duisenberg.