āIk heb me altijd gepassioneerd gevoeld over het eeuwenoude vocabulaire van de beeldhouwkunst. Maar de ware essentie van mijn werk ligt in zijn abstracte kwaliteiten, in een weloverwogen en ingetogen idioom.ā
Naam: Eja Siepman van den Berg
Geboren: Nederland, 1943
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2019Ā
Over Eja Siepman van den Berg
Eja Siepman van den Berg is beeldhouwer. Ze studeerde aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam bij Paul GrĆ©goire en Piet Esser. Ze kan worden beschouwd als lid van de āGroep van de figuratieve abstractieā.
Zelden werkt Siepman van den Berg naar levend model; meestal heeft ze genoeg aan een klein model van was of een paar fotoās. Ze kiest al decennialang nauwkeurig en consequent de vrouwelijke naaktfiguur als haar hoofdonderwerp, wars van modes en stijlen. Marmer en brons zijn de materialen voor haar busten, torsen of staande figuren van top tot teen.
Siepman gaat uit van bestudeerde poses. Dat kan een stap zijn of een zigzagbeweging in knieƫn en rug. Soms is er sprake van minimale expressie, soms ook van veerkracht of vastberadenheid. Het beeld krijgt pas zijn definitieve gedaante in de detaillering, in tal van subtiele bewerkingen van oppervlak en plastische vorm. Pas als het wasmodel perfect is, gaat het naar de bronsgieter.
Verschillende prijzen vielen Siepman van den Berg ten deel, zoals de Prix de Rome (1967), de Charlotte van Pallandt prijs (1978) en de Wilhelminaring (2017). In 1998 was ze al voor deze nationale oeuvreprijs voor sculptuur genomineerd. Veel musea in Nederland toonden haar beelden of kochten die aan.
Zigzag is de titel van een van de drie het hoofd- en armenloze beelden in brons die in de zomer van 2019 de middenberm van de Apollohal sierden. Venus was een van de andere. Net als alle andere beelden van Siepman van den Berg staan ook deze kaarsrecht overeind en tonen de bijna architectonische schoonheid van het menselijk lichaam.