‘Ik dacht na over hoe een mens zo ver kon gaan in zijn fantasieën dat de werkelijkheid en fictie gaan overlappen.’
Naam: Folkert de Jong
Geboren: Nederland, 1972
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2013
Over Folkert de Jong
Folkert de Jong is beeldhouwer en tekenaar. Hij studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, beide in Amsterdam. Hij raakte er gefascineerd door ‘mensen die totaal door het lint gaan’. Dat zou leiden tot een duister, absurdistisch en morbide universum met zombies, mutanten, maniakken, schedels en skeletten, waarmee hij zijn publiek verleidt en confronteert.
De Jongs beelden verwijzen zowel naar de geschiedenis en beeldhouwkundige traditie als naar thema’s uit de popcultuur als horror, strips en fantasy. Hij werkt niet met klassieke materialen (brons of marmer), maar met alledaagse: styrofaom en purschuim, die sterk bepalend zijn voor zijn kleurgebruik: babyblauw en vuilgeel.
Aanvankelijk maakte hij ‘omgevingen’; opstellingen van beelden die een eigen wereld vormen en waar je als bezoeker in kunt dwalen. Zo maakte hij in 2000 een project voor de Vleeshal in Middelburg, getiteld The Ilemauzer – afgeleid van een personage uit een zeventiende-eeuws verhaal over heksenjacht.
Vanaf The Iceman Cometh, dat een jaar later in het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam werd getoond, legde hij zich meer toe op de klassieke sculpturale benadering. En gaat beelden van brons maken. De kijker is niet langer onderdeel van het werk, maar toeschouwer.
La Danse, getoond op ARTZUID in 2013, doet denken aan Picasso’s trieste harlekijn, maar heeft ook gelijkenissen met een middeleeuwse skelet die door middel van een dans de pest moet bezweren en verdrijven. Het is representatief voor zijn verontrustende, wat sinistere en soms zelfs gruwelijke thematiek.
Sinds 1998 was zijn werk te zien in tal van solo- en groepsexposities in binnen- en buitenland. In 2002 ontving hij het Charlotte Köhler stipendium en in 2003 won hij de Prix de Rome.