Naam: Kateřina Komm
Geboren: Tsjechië, 1990
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2023
Over Kateřina Komm
Kateřina Komm werd in Praag geboren. Ze volgde diverse internationale kunstopleidingen, waar zij zich ontwikkelde tot beeldhouwer. Komm werkt momenteel als assistent aan de Praagse Academie voor Schone Kunsten in het Atelier voor figuratieve beeldhouwkunst en metaal. Daarnaast werkt zij ook aan haar promotieonderzoek, waarbij zij zich richt op de interactie tussen sculptuur en geheugen.
Hoewel de nadruk in haar werk sterk ligt op de monumentale sculpturen die worden uitgevoerd in gips en beton, experimenteert zij ook met de polaroidfotografie. Inhoudelijk vertoont het werk van Komm overeenkomsten met dat van Ida Ekblad. Beide kunstenaars hebben de intentie om een veelheid aan visuele en tekstuele objecten, ervaringen, herinneringen of indrukken van verschillende plaatsen, tijden en ruimtes, te stapelen, te assembleren en voortdurend te transformeren. De inspiratie voor de werken van Komm kan zowel ontstaan door een specifiek object zoals een kunstwerk of gebouw maar ook door een niet tastbare impressie of ervaring.
Haar in beton uitgevoerde werk Put your head on her lap was in 2022 te zien in het Tjechische Rožnov pod Radhoštěm, waar een tentoonstelling werd georganiseerd met als thema het plaatselijke sprookje Over de soldaat, de zoon van de smid. Dit metaforische verhaal vertelt over een jongen die na tien jaar dienst terugkeert naar huis om daar te ontdekken dat zijn vader is overleden en zijn sluwe zuster de erfenis heeft opgestreken. Voor de berooide zoon volgt een weg vol hindernissen om de dochter van de koning te bevrijden uit de handen van het kwaad. Wel wordt hij in zijn queeste bijgestaan door tot dieren getransformeerde ridders in de vorm van een wolf, een beer en een leeuw. In de sculptuur van Kateřina Komm wordt aan het moment gerefereerd waarin de prinses aan de wonden van het dier, haar ware bruidegom herkent. Naast de verwijzing naar het sprookje, was de tentoonstelling ook gericht op het begrip ‘plaatsgeheugen,’ waar de verwevenheid tussen individueel en historisch geheugen samenkomt. Deze verschillende aspecten rondom transformatie en het niet tastbare geheugen passen perfect binnen het oeuvre van Komm.