Kurt Ryslavy

Kurt Ryslavy

‘Al zijn eieren in een mand stoppen, dat is wel het probleem van de vurig gepassioneerde kunstenaar.’

Naam: Kurt Ryslavy
Geboren: Oostenrijk, 1961
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2017

Social Media:  Facebook

Over Kurt Ryslavy

Kurt Ryslavy is beeldhouwer, schilder, wijnhandelaar, verzamelaar, conceptueel kunstenaar en dichter. Hij combineert kunst en gastronomie met zakelijk inzicht. Zo importeert hij sinds eind jaren 80 wijnen uit Oostenrijk naar zijn woonplaats Brussel. Hij bedacht het concept van de bourgeoise travesty als artistieke expressie.

Ryslavy maakte tal van juridische non-fictie documenten in verschillende media, als video’s, installaties en performances. Met deze uitvindingen en objects trouvees, die hij combineert met geschreven teksten, doorbreekt hij taboes rond kunst en maatschappij.

Tür, een dubbele deur is bijna symbolisch en verwijst naar zijn kennis van en voorliefde voor kunst en wijn. Het werd voor het eerst tentoongesteld op de expositie tussenin/inbetween in Deurle. Daarna volgde Beiwerk zu Tür, een metalen kastje met sleutels die in de deursloten passen. Parallellen met het werk van Magritte doen zich voor. De kunstenaar speelt het spel van de nijvere ondernemer, niet dat van het aan de kaak stellen van sociale of economische zaken.

Het schilderij facture decorative n° (le monochrome avec son arrière-plan économique)  geeft de act weer van de aankoop die het lot van het kunstwerk bezegelt, het eigenlijke onderwerp van het doek. Voor een tentoonstelling in Vlaanderen maakte hij een werk met twee grote, ruwe kalkzandstenen die hij rechtop zette en er een wapenschild inhakte. Daaronder hakte hij woorden: ‘subsidieontvanger’ of ‘schorem’. Daarbij vier beschermhoezen waarvan er drie waren voorzien van een woord, waardoor verschillende woordcombinaties mogelijk zijn. De voorbijganger kon kiezen uit ingrediënten, zelf positie kiezen.

In de zomer van 2017 waren tijdens ARTZUID zijn Good taste en Art assets te zien, bomen met een knipoog naar het flessenrek van Marcel Duchamp. Hier echter geen flessen, maar stapels dollarbiljetten van keramiek. In de ene boom hingen veel biljetten, in de andere weinig – verwijzend naar de marktwaarde van kunstenaars.

Kunstwerken op ARTZUID

Gerelateerde producten