āRuimte moet het beeld versterken en het beeld moet de ruimte versterken. Die wisselwerking is heel belangrijk, daar gaat het allemaal om. Je kan een kunstwerk mooi vinden, maar het kan zijn dat het in de ruimte niet mooi āstaatā.ā
Naam: Mathieu Nab
Geboren: Nederland, 1966
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2009
Over Mathieu Nab
Mathieu Nab is beeldhouwer en een van de weinigen in Nederland die autonoom monumentaal werk maakt. Vorm, massa en ruimte bepalen zijn werk. Hij studeerde tot 1989 beeldhouwkunst aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij maakt grote monumentale beelden direct uit hout en marmer.
Nabs werk staat dichtbij de natuur. De vormen van zijn beelden zijn vaak te herleiden naar de mens, veelal staande vrouwenfiguren of koppen. Deze zijn niet per se van mannen of vrouwen, maar onzijdig en tijdloos. Abstraheren is voor hem een vorm van weglaten. Door het steen of hout te polijsten of te stralen, krijgt het beeld kleur en structuur.
Nab vaart zijn eigen koers en wil het gevoel van verwondering voor de schoonheid van het leven overdragen en deze bij anderen aanwakkeren. Zijn beelden stralen een grote mate van zelfstandigheid uit, zowel door de glooiende en geabstraheerde vormen als de materialen. Als hij hout gebruikt, is dat bij voorkeur azobƩ, een heel sterke hardhoutsoort die vooral voor zware waterbouwkundige constructies gebruikt wordt. Het gaat Nab erom dat de kijker zijn sculpturen ervaart, niet dat hij ze wil verklaren of begrijpen met interpretaties en verbale betekenissen.
In de Beeldentuin Endegeest in Oegstgeest staan vijf beelden van zijn hand, waaronder Totem (1994), La Donna MobilƩ (1996) en Sphinx (2000). Ook in Bergen (Noord-Holland), Weert en Amsterdam staan beelden van hem.
Mathieu Nab nam deel aan de eerste editie van ARTZUID in 2009. Daar was zijn beeld Kop uit 2004 te zien. Het beeld van ruim twee meter hoog uit roze marmer is een gestileerd beeld dat het klassieke beeldhouwen weerspiegelt.