‘Ik vind sokkels meestal problematisch en ze vallen me – zowel in mijn eigen werk als in dat van anderen – lastig. Niet omdat het heiligschennis zou zijn, maar gewoon omdat het een onbevredigende oplossing is.’
Naam: Michael Kienzer
Geboren: Oostenrijk, 1962
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2009
Over Michael Kienzer
Michael Kienzer is beeldhouwer, schilder, tekenaar, conceptueel kunstenaar en maakt video’s en installaties. In Graz volgde hij een opleiding beeldhouwkunst aan de Kunstgewerbeschule en daarna, vanaf 1979, werkte hij aan het Kunst- und Kulturzentrum Kreuzberg in Berlijn. Later was hij als decorontwerper verbonden aan het Westfälisches Landestheater.
Zijn sculpturen ondermijnen conventionele waarnemingsmechanismen en brengen in het visuele en cognitieve systeem van de waarnemer een soort revolutie teweeg. Kienzers artistieke strategie is die van samenzwering. Hij plaatst zijn werk in en tegenover complexe sociale en ruimtelijke referentiesystemen. En ondermijnt daarmee de representatieve kenmerken en diepste structuren van de materialen en ruimtes.
Hij brengt zo interventies tot stand die ons als kijker van streek brengen. Onbewust trekt het delirium van representatieve mechanismen onmiddellijk de aandacht van de toeschouwer. Verdere studie is dan nodig, maar ook mentale en fysieke mobiliteit. Zijn beelden zijn eerder situaties dan objecten.
Een thema dat regelmatig terugkeert in het werk van Michael Kienzer is de relatie tussen object en materiaal. Zijn inzet van technieken als wikkelen, knopen en rollen is kenmerkend voor veel van zijn werken. Dit geldt ook voor Parasites.
Voor de eerste editie van ARTZUID (2009) stuurde Kienzer zijn Parasites in: een installatie van aluminium die lijkt op een bol wol. Maar het materiaal is niet warm, integendeel. De maker pakt de kijker in en lokt je in de val van het collectief geweten.
Sinds 1984 is Kienzers werk te zien in nationale en internationale tentoonstellingen. In 2001 ontving hij de Otto Mauer-Preis, de hoogste kunstprijs van Oostenrijk. In 2005/06 was hij als gasthoogleraar verbonden aan de Universität für angewandte Kunst in zijn woonplaats Wenen.