āIk hou van interpretaties en gedeelde ervaringen: boeken over boeken, tentoonstellingscatalogi, interpretaties van films. Enkele van mijn favoriete kunstwerken en films zijn alleen door mij beschreven. Een beschrijving kan nieuw werk opleveren, terwijl het fungeert als een portret van degene die het idee, de plot opnieuw vertelt.ā
Naam: Oliver Laric
Geboren: Oostenrijk, 1981
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2019
Social Media: Instagram
Over Oliver Laric
Oliver Laric is beeldhouwer, videomaker en vooral een kunstenaar die zijn werk baseert op en maakt met internet. Hij studeerde aan de University of Applies Arts in Wenen. Veel van zijn werken zijn manipulaties of herinterpretaties van bestaande culturele objecten of afbeeldingen uit de Griekse of Romeinse oudheid. Ziet zelden vervaagt hij de grenzen tussen het authentieke en het niet-authentieke, heden en verleden, het origineel en de reflecties en herconfiguraties die daarop volgen.
Begrippen als auteurschap, waarheid, uniciteit of kopie zijn bij Laric achterhaald, of minder relevant. Hij presenteert zijn werk via doorlopende videoreeksen, waarbij hij gebruik maakt van technologisch geavanceerde methoden. Hij laat zien dat hergebruik van beelden van alle tijden is en dat ook een kopie een ā geheel eigen ā waarde heeft voor een cultuur.
Op die gedachte stoelt ook zijn beeldhouwkunst. Internet biedt hem eenvoudige reproduceerbaarheid, met eindeloze variatiemogelijkheden en razendsnelle verspreiding. Van historische beeldhouwwerken uit verschillende (kunst)historische musea maakt Laric eerst 3D-scans en daarna fysieke reproducties. Zijn werk maakt deel uit van de hedendaagse deelcultuur, maar ondermijnt ook de notie van authenticiteit van het kunstwerk.
In 2019 was tijdens ARTZUID Larics beeld St. Veronica te zien; een anderhalve meter hoge sculptuur van kunststof, dat het idee geeft van oud marmer. Kunstgeschiedenis en technologie vallen samen, net als verleden en toekomst, vorm en inhoud. Chronologie lijkt in Larics universum geen rol meer te spelen.
Oliver Laric nam deel aan groeps- en solotentoonstellingen over de hele wereld. Met een paar vrienden richtte hij in 2006 het kunstblog en de site vvork.com op, dat ook functioneert als tentoonstellingsruimte en platform.