Tom Sachs

Tom sachs

‘NASA is het ultieme statussymbool in de technologie, het is de hoogste technologie.’

Naam: Tom Sachs
Geboren: Verenigde Staten, 1966
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2013

Social Media: Instagram, Facebook, YouTube, Twitter, Vimeo

Over Tom Sachs

Tom Sachs is beeldhouwer en kunstenaar. Hij werd in Londen opgeleid als architect en keerde terug naar de Verenigde Staten, waar hij in New York een studio oprichtte in het verdwijnend machinedistrict in het centrum: Allied Cultural Prosthetics.

In 1994 werd hij uitgenodigd om een scène te maken voor de kerstvertoning van zijn werkgever: Barneys verlichtingsdisplays. In dit werk, getiteld Hello Kitty Nativity, had Sachs de maagd Maria vervangen door een Hello Kitty-figuur met een open Chanel-beha. De drie koningen waren vervangen door Bert Simpsons en boven de stal hing het McDonald-logo. Zijn naam was gemaakt en de wegwerpconsumentencultuur, branding en cultureel fetisjisering van producten zouden leidend worden op zijn pad.

Tom Sachs bekritiseert de snelheid en regelmaat waarmee onze materialistische samenleving handelswaar vervangt en gebruikt. Commerciële iconen en hergebruikte consumptiegoederen keren dan ook regelmatig terug. Zoals het glanzende, zwarte Prada-toilet uit 1997, een werkende wc gemaakt van luxe verpakkingen van Prada-artikelen, met het bedrijfslogo prominent in beeld.

Een terugkerend onderwerp in Sachs’ werk zijn ruimte en ruimtevaart. In het bijzonder het Apollo-programma uit de jaren 60 en 70 fascineert hem. Maar ook de voortdurende rol van NASA als incubator voor baanbrekende technologieën, die later opduiken in het dagelijks leven en consumentenproducten. Zo maakte Tom Sachs een hele reeks aan ruimte gerelateerde werken, waaronder modellen van ruimtevaartuigen en schoenen bedoeld voor astronauten.

Bekendheid kreeg Sachs met zijn reproducties van meesterwerken van techniek en design. Daarin spelen humor en ironie een belangrijke rol. Miffy Fountain, de sterk uitvergrootte, driedimensionale Nijntje-figuur, was te zien tijdens de derde editie van ARTZUID in 2013. Ook hier een proteststem tegen de commercialisering van kinderspeelgoed en de valse sentimentaliteit die daar vaak omheen hangt.

Kunstwerken op ARTZUID

Gerelateerde producten