‘Een polka-dot heeft de vorm van de zon, die een symbool is van de energie van de hele wereld en ons leven, en ook de vorm van de maan, die kalm is. Rond, zacht, kleurrijk, zinloos en onwetend. Polka dots worden beweging… Polka dots zijn een weg naar oneindigheid.’
Naam: Yayoi Kusama
Geboren: Japan, 1929
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2011
Social Media: Instagram
Over Yayoi Kusama
Yayoi Kusama is beeldhouwer, schilder en maakt installaties. Zij studeerde aan de School voor Kunst en Kunstnijverheid in Kyoto. Haar eerste werken – aquarellen en gouaches – werden in 1952 voor het eerst tentoongesteld. Drie jaar later werd ze uitgenodigd om mee te doen aan de 18th Biënnale of the Brooklyn Museum (New York). In 1956 besloot ze naar de Verenigde Staten te emigreren.
Vanaf 1965 bracht ze happenings, onder andere in Central Park en op de Brooklyn Brigde, die vaak door de politie werden beëindigd. Ze beschilderde muren, vloeren, objecten, zichzelf en naakte assistenten bijna obsessief met polka dots, bolletjes. Deze zouden haar handelsmerk worden. Intussen kampte ze met psychiatrische problemen, waar ze evenwel nooit een geheim van maakte.
Voor de Biënnale van Venetië van 1966 werd haar werk geweigerd. Maar door haar illegale aanwezigheid met de happening Narcissus Garden wist ze de aandacht definitief op zich te vestigen. In 1973 keerde Kusama terug naar Japan, waar ze sindsdien vrijwillig verblijft in een psychiatrische inrichting, met een atelier vlakbij. Twintig jaar later werd ze officieel uitgenodigd voor het Japanse paviljoen van de Biënnale van Venetië.
Flowers That Bloom Tomorrow, een werk uit 2010, werd geëxposeerd tijdens ARTZUID in 2011. Het beeld – met polka dots – straalt energie en toekomstbeloften uit.
Ter gelegenheid van Yayoi Kusama’s negentigste verjaardag in maart 2019 toonde Museum Voorlinden een aantal iconische werken uit de eigen collectie. Twee daarvan waren Infinity Room en Infinity Nets – haar inmiddels wereldberoemde gestippelde pompoen.