Yoshimoto Nara

yoshitomo nara

ā€˜Ik zie kinderen geconfronteerd worden met slechte mensen, deze maken zich schuldig aan het verliezen van de kinderlijke onschuld.’

Naam: Yoshimoto Nara
Geboren: Japan, 1956
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2009, ARTZUID 2019, ARTZUID 2025

Social Media: Instagram, Facebook

Over Yoshitomo Nara

Yoshimoto Nara is beeldhouwer, tekenaar en schilder. Hij woonde van 1988 tot 2000 in Duitsland, waar hij aan de kunstacademie in Düsseldorf studeerde, onder mentorschap van A.R. Penck. In die tijd groeide hij uit tot een van de meest vooraanstaande en geliefde figuren van de Japanse pop art.

Nara maakt figuratieve schilderijen van figuren, dieren en cyborgs (samensmeltingen van mens en machine), in een stijl die is beĆÆnvloed door de Japanse stripverhalencultuur, meer specifiek die van de mangastrip. De motieven worden tweedimensionaal en gestileerd weergegeven, in een stijl die Super Flat Art wordt genoemd. Een voorbeeld van zo’n motief is het ā€˜peutermeisje’, met grote ogen, dat er op het eerste gezicht schattig uitziet. Maar het zoet gekleurde beeld krijgt een andere lading als blijkt dat het meisje een zaag of mes bij zich draagt. Lieftalligheid maakt plaats voor agressie.

Vaak stelt Yoshimoto Nara zijn schilderijen tentoon in door hem zelf ontworpen ruimtes, niet zelden huisjes. De titels van zijn objecten ontleent hij veelal aan rock- en punkmuziek als Fuck everything of Slash me with a knife. Nara, die veel inspiratie uit eigentijdse muziek haalt, vergelijkt zichzelf wel met Kurt Cobain, die ook een stem geeft aan een generatie die zich niet kan of wil uitdrukken.

Twee keer was Nara’s werk te zien tijdens ARTZUID: in 2009 met het grote polyester beeld Puff Marshie en in 2019 met de nog veel grotere Your Dog, van geschilderd aluminium. In Puff Marshie herkennen we het onschuldige meisje, schattig en kwetsbaar enerzijds, maar horrorachtig anderzijds. Your Dog zakt een beetje met de voorpoten in de grond, wat z’n aaibaarheid groter maakt. Ook hier toont zich de bittere tegenstelling, die zijn wortels heeft in de Japanse cultuur.

In recente jaren heeft Nara’s werk een meer meditatieve wending genomen. In een interview in 2017 verklaarde hij: ā€˜In het verleden had ik een beeld dat ik wilde creĆ«ren, en ik deed het gewoon. Nu neem ik mijn tijd en werk langzaam, bouw al deze lagen op om de beste manier te vinden.’ Op ARTZUID 2025 zijn zes beelden te zien van Nara. Het zijn buitenproportionele, witte hoofden met verschillen gezichten. In deze reeks experimenteert hij met de deconstructie van zijn iconische kindfiguur, wat resulteert in bijzondere vormen die imperfectie en eigenaardigheid omarmen.

Kunstwerken op ARTZUID

Gerelateerde producten