āDe jaren 60 hebben een kunstbenadering voortgebracht die niet door onze zintuigen kan worden ervaren, maar wel kan worden herkend en begrepen. Alleen door onze menselijke intellectuele capaciteiten, door te redeneren, oordelen, hypnotiseren en door concepten te vormen.ā
Naam: Yutaka Matsuzawa
Geboren: Japan, 1922 – 2006
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2017
Over Yutaka Matsuzawa
Yutaka Matsuzawa was avant-garde kunstenaar en conceptualist, die vooral in de jaren 60 en 70 actief was. Na drie jaar architectuurstudie in Tokio, besloot hij terug te keren naar het bergachtige midden van Japan om zich te concentreren op kunst en poĆ«zie. Hij wordt beschouwd als de āvader van de conceptuele kunstā.
Van 1955 tot 1957 verbleef Matsuzawa met twee beurzen in de Verenigde Staten, waar hij filosofie studeerde in New York. Tot 1964 maakte hij vooral surrealistisch werk, gebaseerd op zijn interpretatie van de parapsychologie. Daarna reageerde hij op het materialisme van zijn eerdere werk en installaties en schiep een nieuw soort anti-materialistische kunst.
Tijdens de vijfde editie van ARTZUID in 2017 was Vanish, Vanish in Mental White te zien, een samenwerking van drie Japanse kunstenaars en de Nederlander Paul Goede. Matsuzawa nodigde indirect de bezoekers van de toenmalige Art Chapel uit voor zijn Psi Room. Daar was Quantum Art Manifesto te zien, een werk dat bestaat uit 26 beschreven panelen.
Matsuzawa weet zich voortdurend afhankelijk van taal, symbolen en andere geschreven vormen. Dat maakt dat zijn werk stevig verbonden is met tastbare materialen. Maar het gaat hem niet of het fysieke resultaat van de werken, maar om de metafysische ervaring die ze kunnen oproepen.
Zijn leven lang was hij gefixeerd op de dood. Hij zag dat niet als een eindpunt, maar als kans op oneindige mogelijkheden. In My Own Death (1970) vraagt hij de kijker zich de dood van de kunstenaar voor te stellen, rekening houdend met de gelijkenis van de gebeurtenis van de āeigen toekomstige doodā.
Yutaka Matsuzawa overleed in 2006.