āIk realiseerde me dat ik werkte met materialen, waar mensen die beeldhouwers worden genoemd, mee werken.ā
Naam: Lawrence Weiner
Geboren: Verenigde Staten, 1942
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2009Ā
Over Lawrence Weiner
Lawrence Weiner is conceptueel kunstenaar en autodidact. Al vroeg was hij onder de indruk van Frank Stella en Jasper Johns. Verbale elementen ā teksten en tekens ā spelen een belangrijke rol in zijn werk. Niet zelden cryptische teksten presenteert hij sterk uitvergroot op wanden van musea en galeries, maar ook op grafiek, fotoās en gebruiksvoorwerpen. De woorden vormen verbale abstracties van het door Weiner bedachte kunstwerk. Het ontstaat pas in het hoofd van de toeschouwer wanneer deze de tekst leest en probeert te begrijpen.
Sinds 1970 woont Weiner afwisselend in New York en Amsterdam, waar hij ook boeken en grafiek maakt, veelal gecombineerd met geometrische grafische vormen. Voor hem is taal het meest onvoorwerpelijke (āthe most non-objective thingā) dat wij hebben ontwikkeld. Hij beschouwt teksten als sculpturen, die in de hoofden van toeschouwers tot leven komen.
Lawrence Weiner wil het conventionele begrip ābeeldende kunstā doorbreken en veranderen. Aanvankelijk werkte hij met spuitbussen om vuur of bleekmiddel op een stof te laten inwerken. Eind jaren 60 maakte dat plaats voor woorden, of statements. Gaandeweg werden de teksten abstracter, filosofischer en poĆ«tischer. Hij gebruikte plakletters om zijn ideeĆ«n uit te drukken.
Weiner maakte ook films, waarin teksten uitgesproken werden en in beeld gebracht. Hij geldt als een van de eerste vertegenwoordigers van de conceptual art. Later zou hij ook meewerken aan performances waarin kunstenaars hun eigen lichaam onderwerp maakten van de actie: body art. In Nederland had Lawrence Wiener grote tentoonstellingen in het Van Abbemuseum (Eindhoven, 1976) en het Stedelijk Museum (Amsterdam, 1988/89). Op het Spui in Amsterdam ligt Wieners werk Een vertaling, van de ene taal naar de andere, een opdracht van de Universiteit van Amsterdam om deze zichtbaarder te maken in de stad.
Voor de eerste editie van ARTZUID in 2009 maakte Weiner Free Flowing (with or without), een projectie op de gevel. Zwart in het Engels, rood in het Nederlands (Wegvloeien, met of zonder).