āIk zal proberen mezelf onder te dompelen in zoveel mogelijk van de formele kenmerken van een plek in het landschap.ā
Naam: Richard Serra
Geboren: Verenigde Staten, 1939
ARTZUID editie(s): ARTZUID 2013
Over Richard Serra
Richard Serra is beeldhouwer en videokunstenaar. Aanvankelijk studeerde hij Engelse literatuur. Om in zijn levensonderhoud te voorzien werkte hij als student in een lokale staalfabriek. Deze ervaringen zou van beslissende betekenis worden.
In 1961 ging Serra kunst studeren aan Yale University (New Haven). Aanvankelijk lag zijn belangstelling bij schilderkunst. Nadat hij in Parijs bevriend raakte met de componist Philip Glass, realiseerde hij zich dat zijn toekomst in de beeldhouwkunst lag. Hij ging terug naar de Verenigde Staten, vestigde zich in New York en maakte in de periode 1966-1967 werken met rubber en neonbuizen, weinig alledaags.
Zijn vriendenkring breidde uit met kunstenaars als Steve Reich, Carl Andre, Sol LeWitt, Walter De Maria en Eva Hesse. Robert Smithson was van grote invloed op zijn keuze voor omgevingskunst en land art.
Serra wordt gerekend tot de minimalisten en makers van land art. Hij werd bekend met zijn monumentale werken van cortenstaal. Hij groeide uit tot de invloedrijkste hedendaagse Amerikaanse beeldhouwers en minimalisten. Serraās grootste werk in cortenstaal is The Matter of Time, dat te zien is in het Guggenheim Museum in Bilbao. Het omvat acht installaties met vijftig onderdelen, waaronder ellipsen, cirkels en spiralen.
In veel collecties en musea zijn Serraās werken opgenomen. In Nederland zijn werken van hem te zien in Maastricht (Bonnefantenmuseum), Otterlo (Krƶller-MĆ¼ller Museum), Rotterdam (Boijmans Van Beuningen), Amsterdam (Stedelijk Museum), Tilburg (De Pont) en Wassenaar (Voorlinden).
Van Richard Serra was in 2013 tijdens ARTZUID Sight Point te zien. De sculptuur was in 1975 in de tuin van het Stedelijk Museum (Amsterdam) geplaatst, op hetĀ Museumplein. Drie platen cortenstaal van bijna twaalf meter hoog staan tegen elkaar aan en lijken elkaar in evenwicht te houden. Het is een observatiepunt, maar tegelijkertijd brandpunt voor de omgeving.